13 Strategier för att få fler gillningar på Instagram

Alla älskar en fin bild. Det är förmodligen därför Instagram är så populärt.

Under 2021 växer Instagrams popularitet exponentiellt! Varför?

Bilder har mycket att säga i onlineinnehållets värld. De är bra för marknadsföring eller för att främja en bra sak.

Idag genererar de mest populära Instagram-profilerna engagemang som rivaliserar jätteplattformar som Facebook, Pinterest och Twitter.

Det är uppenbart att vissa populära kontoinnehavare har en bra förmåga för att få gillningar på Instagram. Så vad är deras hemlighet?

Om du har identifierat Instagram som ett livskraftigt sätt att marknadsföra dig själv eller ditt företag, är det fler Instagram-gillningar som du är ute efter.

Så utan ytterligare dröjsmål, kommer här tretton sätt att få fler gillningar på din Instagram-profil.

1. Berör känslorna hos dina följare

Lyssna, om du ska ta med dig något ur denna artikel, ta med dig detta: Känslor säljer!

Världen av marknadsföring är fylld med fakta. Men vad som verkligen får igång online communitys är känslor. Det är därför som talangshows-videoklipp får så många gillningar, kommentarer och delningar – för att de rör våra känslor.

Känslor hjälper Instagram-anhängare att nå varandra. Du kan och borde införliva känslor i dina bilder. Så här.

Ansikten

Studier visar att bilder med ansikten får mer engagemang än de utan. Detta är en social aspekt på internet. Följare vill interagera med andra människor – även om det är på en icke-personlig nivå.

Hitta ett sätt att använda fler ansikten i dina bilder. Webben handlar om människor. Använd dig av det och du kan inte gå fel.

Ansikten hjälper till att ge fler gillar på Instagram

Emotionella ord

Ord som åberopar känsla är kraftfullare än vi ger dem kredit för. Om du lägger ut citat på Instagram väljer du citat som talar till dina anhängares hjärtan. En bildtext och/eller beskrivning ska också innehålla ord som rör upp passion. Känsla är vad dina efterföljare ska svara på.

Emotionella bilder

Ilska, rädsla, kärlek, passion, förlåtelse … det här är ord som kan målas med dina bilder. Välj bilder som visar starka känslor och var säker på att få fler gillningar på Instagram.

2. Skriv en fantastiskt Instagram-bio

Det handlar om att nå ut. Vi vet det nu. Och när vi talar om att nå ut, låt oss diskutera din Instagram-bio.

Bio, självbiografin, är ett litet avsnitt på din profil som berättar lite om dig eller ditt företag för Instagram-användare. Det är ett utmärkt sätt att presentera dig själv. Det är också ett bra sätt att skapa ett varaktigt intryck hos Instagram-anhängare som vill följa dig.

Nu handlar det här om att få fler Instagram-likes. Men för att bli gillad, behöver du följare, eller hur? Ju fler anhängare du kan få med din bio, desto fler Instagram-likes kommer du slutligen att få.

6 punkter för att skriva en fantastisk Instagram-bio

  • Igen, använd emotionella ord i din bio. Anslut dig till din publik. Visa dem din mänsklighet. Som David Altucher alltid säger, blöd på första raden.
  • Använd uttryckssymboler. Placera roliga uttryckssymboler mellan dina ord så anges tonen i ditt skrivande.
  • Var koncis. Säg så mycket som möjligt med så få ord som möjligt. När du är klar, gå tillbaka och skär bort mer onödiga ord.
  • Lägg till viktig kontaktinformation som en e-postadress eller Skype-ID. Om du har ett lokalt företag, ta med ditt kontaktnummer.
  • Inkludera länkar till andra plattformar som din Twitter-profil, Facebook-sida eller blogg.
  • Lägg ett ansikte på din bio. Om inte det är helt relevant, undvik att använda alternativa bilder som din bio-bild. Visa ett foto av ditt ansikte istället och låt personer veta vem du är.

3. Håll dig till ett fungerande Instagram-postingschema

Instagram är mest livligt under måndagar och torsdagar. Det är då du ska posta om du vill få fler Instagram-likes på din sida.

Följdriktighet är också nyckeln till att få fler Instagram-likes. Posta samtidigt på de dagar du gör inlägg. Dina anhängare – oavsett om de inser det eller inte – börjar bli vana vid att se ditt innehåll på vissa dagar och tider.

Om du lägger ut en gång om dagen eller till och med mer än en gång om dagen, försök hålla dig till en viss tid när du gör det. Det finns tider under dagen, beroende på din plats & amp; industrin – när de flesta av dina Instagram-anhängare är online. Ta reda på vilka dessa idealiska tider är och maximera like-generering på dina inlägg.

4. Posta innehåll som går bortom bilderna

Bilder är vad Instagram handlar om. Men det finns sätt att inkludera innehåll i ett bildformat – och det borde du göra ofta.

Text

Varje bild tillåter dig att skriva en ganska lång beskrivning. Jag ser dessa som mini-bloggar. De är ett bra sätt att uppmuntra engagemang och få fler Instagram-gillningar.

Du kan också skapa innehåll i form av dina bilder. Ett foto av någon som har ett bräde med något viktigt att säga är mycket kraftfullt. Citat trender starkt just nu, så kapitalisera på det och hjälp människor att relatera till ditt meddelande.

Textskyltar, billboards och bilder på öppna böcker är extremt effektiva. De är lätta att smälta och är säkra att generera massor av gillningar på Instagram.

Infographics

Textinnehåll är inte den enda formen av alternativa innehåll på Instagram. Infographics är ett utmärkt sätt att sammanfatta en blogg och att ge den snabbt till din publik.

Anledningen till infographics är så populärt, är att de tillåter Instagram-användare att skanna över informationen utan att behöva ta sig tid att läsa en lång blogg. All viktig information finns på ett ställe. Denna typ av ”lättsmält” innehåll får användarna att följa dig mer enkelt.

Videoklipp

Instagramvideoer visar sig vara mycket effektiva när det gäller att generera gillningar. De låter dig skapa en historia eller uttrycka ett meddelande inom en kort tid. Använd videoklipp då och då på Instagram och titta på medan dina gillningar ständigt ökar.

5. Gör vad som fungerar – fortsätt att göra det

Vilka av dina inlägg fick mest engagemang i veckan? Om du inte vet svaret har du inte koll på analysen av din profil.

Det finns olika tillgängliga verktyg som hjälper dig att analysera din Instagram aktivitet. Iconosquare är en av de mest populära, men det finns andra som du kan hitta som kan vara mer användarvänliga.

Ett analytiskt verktyg övervakar din Instagram-profil och ger dig rapporter om dina mest populära rapporter. Ta en objektiv titt på vad dina följare gillar och försök att lägga in liknande innehåll över tiden.

En annan bra strategi är att titta på dina konkurrenter. Se vad de gör och notera vilka av deras inlägg som genererar mest engagemang. Du behöver inte kopiera dem, men det ger dig en bra uppfattning om hur du får fler Instagram-likes till din egen sida.

6. Känn till hur man använder Hashtags på Instagram

Om du har sett hashtags på sociala medier men inte är säker på vad de betyder eller hur de fungerar, så kommer här en snabb förklaring.

En hashtag skickar inlägget (där det visas) till en kategori med samma titel. Så om du har hashtag #InstagramRules på ett inlägg om Instagram, kommer det att listas med andra inlägg där samma hashtag inträffar.

Det här är ett bra verktyg för sociala medier eftersom det hjälper människor att hitta en koncentration av innehåll som är relaterat till vad de vill ha i ett klick. Här är några sätt att använda hashtags på Instagram:

Plats-hashtags

Platser är ett bra sätt att visa personer där du är aktiv. Om något intressant händer i ett område eller ett land, kan du hashtagga händelsen. Andra kommer se din aktivitet när de ser den hasthtagen.

  • #iloveLondon
  • #KansasEvents
  • #AtTheBeach

Högtidshashtags

Högtidsdagar eller evenemangsdagar ger dig massor av visningar när du har taggat dagen. Det är alltid fördelaktigt att på något sätt delta i en speciell dag och få exponering för din sak. Du kan till och med hashtagga en viss dag i veckan för regelbunden exponering. Du kan också fokusera på att säga något om 2021 genom att lägga till det i din hashtag.

  • #VotingDay
  • #XmasShopping
  • #MondayBlues
  • #HappyHumpday

Unika Hashtags

Vissa Instagram-profiler skapar unika hashtags som hjälper användarna att identifiera dem inom branschen. Detta kan vara ditt namn, en slogan eller bara en fras som din gärning är förknippad med.

  • #JustDoIt
  • #DrinkCoke
  • #ImLovingIt

Populära Hashtags

När du använder populära hashtags är du garanterad massor av exponering. Använd dem tillräckligt ofta så börjar du få visningar – och i slutändan nya följare och likes på dina Instagram-inlägg. Hitta ett sätt att relatera dessa populära hashtags till din egen sak.

  • #blackandwhite
  • #happiness
  • #motivation

7. Håll det riktigt

Instagram-anhängare år 2021 älskar följdriktighet. Om du kan behålla ett stabilt flöde av inlägg som följer ett visst tema börjar du snart få fler Instagram-likes på dina inlägg.

Använd autentiska bilder

Den första regeln att få fler gillningar på dina Instagram-bilder är att se till att de är unika. Om du har ett meddelande, hitta ett sätt att uttrycka det på ett unikt sätt. Även om det här meddelandet har uttryckts tidigare kan du få det att se coolt ut genom att göra det originellt. En lux är ett bra sätt att göra detta, men du är inte begränsad till detta medium.

Gå lätt på redigeringen. Håll det så ursprungligt som möjligt. Instagram-användare tenderar att relatera mer till autentiska, omanipulerade foton.

Filter

Du kanske vill bortse från filter helt och hållet, men jag ser att vissa profiler bygger på filter för att upprätthålla likriktighet. Om du använder filter, använd dem följdriktigt — inte för att vara märkvärdig.

Undvik filter på Instagram

8. Köp Instagram-likes för dina inlägg

Instagram har sin egen algoritm som signalerar vilka profiler som är relevanta och vilka profiler som inte är det. Ju fler gillningar du får på dina inlägg, desto mer relevant blir din profil!

Du kan kickstarta din profil genom att köpa Instagram-likes för vissa inlägg. Om du kommer att köpa Instagram-likes var noga med att köpa dem från ett välrenommerat företag som erbjuder autentiska gillningar— inte falska .

9. Få kontakt med trovärdiga Instagram-konton

Det är troligt att andra Instagram-konton skapar liknande inlägg som dig. Du kan också upptäcka att vissa profiler har innehåll som är värt att dela på din egen profil.

Tryck på populära konton och använd dem för att hitta delvärdigt innehåll. Använd också dem för att lära dig om vad som trendar och vilka inlägg Instagram-användare engagerar sig i.

Följ inte bara Instagram-profiler som är populära. Se till att de profiler du ansluter till har något att göra med din egen profil.

10. Använd uppmuntran till handling via andra sociala mediekanaler

Det finns en sak du behöver veta om sociala medier. Du måste tala om för folk vad de ska göra om du vill att de ska göra det.

En uppmaning till handling är en absolut nödvändighet för varje Instagram-inlägg. Att be för folk att gilla ett inlägg är vad som ger dig Instagram-gillningar. Om någon gillar bilden, kanske de inte visar sin uppskattning med en LIKE—om du inte säger åt dem.

Instagram handlar mestadels om bilder. Men som jag redan har påpekat är det också mycket textinnehåll.

Varje inlägg har en beskrivning som låter dig lägga till kontext till din bild eller foto. Detta är en viktig del av arbetet med Instagram. Lägg till innehåll när du postar något och ha alltid ett syfte med din avsikt. Om du vill ha Instagram-gillningar, berätta för dina anhängare om dina inlägg. Det är så enkelt.

11. Hosta en tävling

På många sätt är Instagram mer passande för tävlingar än andra sociala medier. Du kan göra det enkelt genom att erbjuda en post per like, eller så kan du bli riktigt uppfinningsrik.

Selfie-tävlingar

Vad startade Instagram? Selfies! Hela poängen med Instagram var att skicka en omedelbar bild av dig själv var du än var och vad du än gjorde.

Gå med i den här traditionen genom att be dina Instagram-anhängare att ta en selfie med din produkt eller göra något som är relaterat till din nisch. Vinnaren kommer inte bara att vinna ett pris, men få sitt foto publicerat på din sida!

Pole-tävlingar

Du kan använda bilder för att få dina anhängare att rösta. Varje tävlande måste gilla en av tre bilder. Den som har flest gillningar blir utnämnd till det vinnande fotot. Detta ger dig Instagram-gillningar på alla dina tre bilder och du kommer sannolikt att få mycket engagemang på det vinnande fotot.

Tagg-tävlingar

Du kan också använda hashtags för att kontrollera vissa tävlingar. Använd en specifik hashtag (något unikt), så att du kan se alla inlägg eller kommentarer relaterade till din tävling. Det gör det enkelt att diversifiera din tävling med kommentarer, inlägg eller till och med externa hashtags som poster.

12. Engagera dig med dina affiliates

Samarbetar du nära med andra företag eller parter för att driva din verksamhet eller hobbynisch? Visst gör du det!

Om de har Instagram-profiler, kan du nå ut till deras följare och få likasinnade människor att följa dig.

Var försiktig när du gör det. Du vill inte att det ska se ut som om du snor någon annans anhängare.

Var intressant och engagera dig i en annan profil och du får snart fler anhängare till din Instagram-profil. Detta kommer i sin tur att vinna dig extra gillningar – om dina inlägg följer de övriga riktlinjerna i denna artikel.

Om du är förvirrad över vad en affiliate är, här är några exempel:

  • En organisk trädgårds-nischad skulle kunna ansluta sig till bokförfattare, ekohus-byggare, organisk gödningsmedel och amp; tillhandahållare av insektsmedel, etc.
  • Ett sneakerföretag kan ansluta sig till sina distributörer, läderleverantörer, designers och sporttidningar.
  • Musiker kan följa och kommentera andra musiker inom samma genre, samt ljudingenjörer, instrumentbutiker mm.

Viktig anmärkning: en affiliate är INTE en direkt konkurrent. Även om vissa Instagram-profiler kommer att ansluta sig till samma branscher, är det vanligtvis industrier som arbetar i olika länder eller områden för att inte gå på varandras tår.

13. Dela din berättelse

Låt oss avsluta med detta. Om du är på Instagram, kom ihåg att berätta för personerna din historia. Om du försummar detta viktiga element kommer du sannolikt att falla av på vägen.

Instagram har nyligen genomfört en story-version av sin plattform. Detta låter dig använda bilder till sträng viktiga händelser och berätta en historia. Genom att skapa en historia momentum kommer du att generera fler gillar för relaterade Instagram inlägg.

Detta är vad folk vill ha på Instagram—din historia. Alla har en historia.

Vad är din?