7 effektiva sätt att få fler likes på din facebooksida

Jag vågar gissa att det är det första du gör varje morgon. En snabb titt över ditt facebook-flöde som del i din morgonkaffe-rutin.

Detta är ett världsspritt fenomen. Hur (och varför) blev facebook-applikationen den mest populära social medie-plattformen av alla?

Svaret kan vara psykologiskt. Samhället uppskattar helt enkelt detta kravfria medium uppbyggt på kontakt med andra.

En annan viktig sak att tänka över är hur viktig denna plattform är för ditt företag. Förutom att skapa en plattform för marknadsföring, har facebooks funktioner blivit sätt att undersöka företag.

.

Inser du att det antar likes din sida har sänder ett meddelande till internetanvändare? Facebookanvändare använder denna statistik för att bestämma om en sida är värd att besöka eller om ett företag är värt att stötta. Har du råd med för få likes?

När du inser hur viktiga dessa likes är, borde det trigga dig till handling. Så hur kan du få fler likes på Facebook?

Allt handlar om att attrahera folk till din facebook-sida. Men de måste också bli motiverade att klicka på gilla-knappen. Vi ska utforska den spännande världen som finns på Facebook, och visa dig hur du påverkar dina nuvarande och framtida supporters.

De som känner dig måste visa det. De som hör talas om dig måste direkt vilja bli del av din sida. Ja, det finns praktiska, enkla sätt att kickstarta dessa handlingar.

Låt oss titta på ett antal tips för att skaffa dig fler likes på din facebook-sida.

1. Dina inlägg måste inspirera till delning

De många verktyg som finns på Facebook tillåter dig att skapa alla sorters inlägg. Men ett inlägg som du lägger ditt hjärta—och tid och ansträngning— i kanske inte attraherar någon uppmärksamhet. Vad gör du fel? Hur kan du få fler personer att gilla din sida och dina inlägg?

Om du vill ha fler likes måste dina inlägg resa i hela Facebook-universum. Du vet att din nuvarande gemenskap inte är tillräckligt stor än. Sidans inlägg måste läsas av dina vänners vänner och deras vänner och deras vänner. Detta händer när dina inlägg delas.

De flesta gillar det innan de delar det, eftersom folk älskar att uttala sig om saker. Så dina gillningar ökar redan.

Du måste inspirera människor att dela ditt inlägg. För att detta ska hända, borde du skapa innehåll som kräver delningar. Folk älskar att dela innehåll som är värt att delas.

Vilka typer av inlägg faller i denna kategori?

Erbjudandevärde

Dina inlägg måste innehålla något värde för betraktaren. Under lång tid gavs överdrivna titlar, bara för att hitta lågkvalitativt innehåll. Nu blir de smartare. Dessa dagar scrollar man förbi inlägg som verkar för bra för att vara sanna. Titeln på ditt inlägg måste fånga uppmärksamhet, men måla inte en överdriven bild.

Ditt innehåll måste ge något värde när det gäller din publiks sammanhang. Du behöver veta vilken din målgrupp är, så att du kan skapa innehåll som är relevant för den.

Facebook har sin egen algoritm Att välja innehåll för nyhetsflöden. De siktar på att erbjuda Facebook-användare kvalitetsposter. Om du satsar på att skapa ordentliga inlägg, kommer Facebook att belöna dig för det.

Människor gillar inte att tas för idioter. Se till att innehållet är korrekt - speciellt om du anger fakta-så att du inte förlorar trovärdighet i dina fans ögon. Om de inte kan lita på ditt innehåll kommer de inte ha förtroendet för att dela det.

Style

Vissa stilar lockar helt enkelt uppmärksamhet och människor blir verkligen glada över att dela denna på sina egna walls.

  • Utbildningsämnen ger Facebook-användare en möjlighet att lära sig och hjälpa andra. Folk vill känna att de uppfyller någon form av syfte. Dela pedagogiska inlägg så att dina vänner kan påverka sin egen gemenskap. Gillningar kommer att jobba sig tillbaka till dig.
  • Underhållande inlägg fångar folks uppmärksamhet. Dessa inkluderar memes eller roliga videor. Det är klokt att kunna sin publik. Om de är den typ av människor som älskar den ljusare sidan av livet, använd det till din fördel. Om de skrattar åt det, delar de det.

Ämnen

Arbeta rätt ämnen till innehållet du skapar. Detta kan fånga läsarens öga och tvinga honom eller henne att titta på posten. Om ämnet är tillräckligt viktigt kommer det att delas direkt.

Trendande teman kan utgöra grunden för ditt innehåll. Människor vill verka "hänga med". Posta innehåll som relaterar till en populär nyhetsartikel. Dina vänner kommer att dela det så att andra kan se att de hänger med i vad som händer. Inlägg kan relatera till kändisar, världsnyheter eller sport.

Alternativt, använd årstid eller kommande helgdagar som inspiration. Du vet att du får utmärkt feedback om du skapar innehåll med festliga teman under december.

Typer

Det finns vissa typer av inlägg som helt enkelt fungerar.

  • Vårt nuvarande samhälle är ständigt på utkik efter snabba lösningar. Om du lägger ut innehåll som ger läsarna en "How to" -lösning ser du hur snabbt den delas. Folk vill dela snabba lösningar med sina vänner.
  • Listor över nästan vad som helst är alltid populära. Välj ett intressant ämne och bygg upp listat eller numrerat innehåll runt det. Facebook-användare älskar att dela kompakta bitar av information.

Så håller du fast vid dina vanliga gamla inlägg, eller skapar du nya som överensstämmer med 2018 års tänkande? Vem skulle inte vilja se det här inlägget?

Facebook-inlägg med gillningar och reaktioner

2. Timing är allt

Marknadsföring på Facebook handlar inte om slumpmässiga inlägg. Snarare börjar detta marknadsföringsverktyg bli en väl utforskad vetenskap.

Människor är mer aktiva på sociala medier under vissa tider. Kommer dina inlägg att nå dem inom dessa tidpunkter?

Program som Google Analytics visar dig när din målgrupp är mest aktiv. Utnyttja kraften i detta onlineverktyg för att bestämma dessa tider. Om du lägger ut viktig information utanför dessa timmar kommer ditt inlägg inte ens att ses av publiken du vill nå. Det här kan kosta dig en hel del gillningar.

Det är också viktigt att vara konsekvent och posta regelbundet under dessa topptider. Varumärken blir kända eftersom folk blir vana vid att se dem. När du ofta ser ett varumärke tror du att det är populärt och du vill följa det också. Se till att din publik känner på detta sätt om dig.

3. Fånga så många sinnen som möjligt

Tänk på vad som spelar en roll när du gillar något tillräckligt för att klicka på knappen Gilla. Framför allt utlöses engagemanget av INTRESSE.

Ljud och video

Ett blankt skriftligt inlägg kommer inte att dra till sig din uppmärksamhet. Bilder och videoklipp har mycket mer effekt. Det fångar intresse genom att lägga till sensoriska incitament som ljud och färgstarka, visuella element.

Du kan skapa din egen grafik och videoklipp. Men om du inte har tid eller resurser finns det redan en lösning.

Det finns så många resurser att använda i denna typ av inlägg. Du kan helt enkelt skapa inlägg som visar länkar till plattformar med intressanta videor som:

  • YouTube
  • TED-samtal
  • Populära bloggar

Dessa är mer benägna att skapa känslor eller inspirera en del.

4. Se efter dina supportrar

Människor besöker Facebook delvis på grund av deras behov av anslutning till andra. Du kan använda denna aspekt till din fördel.

Facebooks kommentarsfunktion är ett utmärkt sätt att ta hand om din publik. Att svara på kommentarer på din sida visar personer att du värdesätter dem.

En intressant Facebook-diskussion kan locka till en ny publik. Dina nuvarande fans kan nämna sina vänner i en kommentar om de vill att de ska ge input i samtalet.

När det finns en ny som på din sida, skicka ditt nya fan ett personligt meddelande. Människor älskar utmärkt, personlig kundservice. Det kan leda till att de föreslår att andra går med i din grupp eller stödjer din sida.

Kan du se hur Facebook är inriktat på att hjälpa dig att nå och ta hand om dina fans?

5. Skrida till handling-arbete

Det finns en anledning till uppmaningar till handling är en viktig del av vilken webbplats som helst. Vet du att din publik letar efter riktning? Ja, vissa människor vill bli tillsagda vad de ska göra. Det betyder att du inte behöver vara subtil när du frågar om gillningar.

Ett uppmaning till handling guidar en användare till att göra något. På en webbplats får detta en besökare att göra inköp eller lämna information. Detta gynnar företagsägaren, men det ger också kunden en känsla av prestation.

Samma funktion kan hjälpa dig att öka dina Facebook-gillningar. Prova dessa metoder.

Gilla och dela

Be tittare att gilla och dela innehållet. Vissa människor kommer att göra det när de känner sig inspirerade (se # 1), medan andra vill bli uppmanade.

Interaktiva inlägg

Du kan även använda interaktivt innehåll som frågeformulär. Be folk att svara på ett kort frågeformulär eller gå med i en undersökning. Om du gör det underhållande, vill de att deras vänner ska gå med i det roliga också.

När människans engagemang ökar genom att interagera med ett objekt på din sida, är det bundet att utvecklas till en delning och gillande.

6. Erbjud avkastning för investeringar

Människor svarar på marknadsföring väl när de vet (eller känner) att de får något ur processen.

Belöna dina lojala anhängare genom att ge avkastning på deras investering. Deras erbjudande kan bara vara en gillning eller en delning, men det är fortfarande fördelaktigt för dig. Låt dem se och känna din uppskattning.

Rabatter

Du kan få fler Facebook-gillar genom att erbjuda rabatter i gengäld. Om du säljer produkter eller tjänster kan du ge alla som gillar din sida en procentuell rabatt på deras nästa köp.

Förutom att tacka din nuvarande publik, kommer du att inspirera dem att bjuda in andra att gilla din sida också. Du vet att människor alltid berättar om en ny mat- eller klädaffär. Ditt community på Facebook är inte annorlunda.

Ge något gratis

Branding är ett populärt marknadsföringsverktyg. Objekt med företagets logotyp distribueras så att det nya varumärket tas i beaktande. Varför inte använda Facebook som det samhälle du påverkar med dessa produkter?

Du kan utlova en märkesprodukt - gör det till något funktionellt de VILL ha - till varje person som gillar din sida. Än en gång måste de berätta för sina vänner hur de också kan få gratis grejer.

Tävlingar

Folk älskar att vinna, så se till att de kan uppleva detta via din Facebook-sida. Starta en tävling där du lovar en present till någon som gillar och delar din sida eller ett visst inlägg.

Se till att du också kommunicerar vem den lyckliga vinnaren är. Dina fans kommer att se att det är en legitim konkurrens. Detta kommer att inspirera dem att delta i framtida tävlingar igen.

7. Använd tillgängliga verktyg till din fördel

Många av de tips som nämns här kan hanteras bättre. Det finns många verktyg du kan använda. Dessa verktyg sparar tid och gör dina handlingar till en enkel process.

Social Media Management Systems

Företagen gör miljoner genom att hjälpa människor att hantera sin online-närvaro. Ja, den här metoden kostar dig lite pengar, men det är värt det.

Du behöver inte sitta framför din Facebook-profil vid de tider du vill posta. Du kan enkelt schemalägga kommande sociala medier inlägg på denna applikation. När du postar är det enklare att du har mer energi för att skapa lockande innehåll.

Du kan hantera olika sociala medie-plattformar från ett enda av dessa system. De är lätta att använda med utmärkta riktlinjer. Du sparar tid och ansträngning, samtidigt som du bygger din publik dynamiskt.

Använd Hootsuite för att hantera din Facebook-sida och få fler likes

Ett ledningssystem som Hootsuite ger dig också feedback. Du kan övervaka din publiks svar på dina inlägg. Bestäm vilka inlägg som ger mest reaktion, gillningar och delningar. Fokusera sedan på den typen av innehåll för optimal respons. Du kan också svara fans via dessa hanteringssystem.

Ett unikt tillvägagångssätt är att köpa Facebook-gillningar från företag som erbjuder en sådan tjänst. Dessa företag är redan kopplade till communitys som finner din information relevant. De bjuder in dessa communitys att besöka och gilla din Facebook-sida. Du kan omedelbart förbättra din statistik genom att klicka in på den här resursen.

Facebook-funktioner

  • Facebook är redan skapat för att hjälpa dig att öka din profils gillningar. Du måste helt enkelt utnyttja dessa resurser
  • Har alla dina online-plattformar som din webbplats eller blogg, en Facebook Like Box? Den här autolike-ikonen tillåter besökare att andra online-plattformar påverkar din Facebook-påverkan.
     Lägg till en Facebooklike-knapp på din blogg eller hemsida
  • Du kan utnyttja kraften hos andra Facebook-grupper som liknar din. Det här kan vara Facebook-grupper som erbjuder tjänster kompletterande till din egen. Du kan bli en del av dessa grupper och dela innehållet till dem. Fans av dessa sidor är bundna till att gilla vad du erbjuder.
  • Underskatta inte din befintliga Facebook-publik. Dela din företagsprofil med dina personliga vänner och familj. Be dem att gilla din sida och dela den. Detta kan vara starten på en tillväxtsspurt.

Du kan inte låta de många Facebook-gillarna där ute glida genom fingrarna. Om du följer några av dessa riktlinjer kommer du att fånga dem och fånga en större publik. Du kan hantera processen själv eller använda de fantastiska verktygen till ditt förfogande. Istället för en stillastående profil kan din Facebook-sida bli en av dina mest kraftfulla marknadsplatser.